نویسنده: سولماز گرئی




 


در یک شهر شلوغ، جایی که ترافیک بیداد می کند بهترین فکری که می تواند شما را نجات دهد خرید یک موتورسیکلت است. مسأله این است که چه موتورسیکلتی می تواند توقعات شما را تمام و کمال برآورده کند یا قابلیت آن را داشته باشد که با سیل اتومبیل های پر زرق و برق و امروزی رقابت کرده و جای خود را در قلبتان باز کند. حالا که پای مقایسه به میان آمد باید گفت که موتورسیکلت ها جمع و جورتر، ارزان قیمت تر و کم مصرف تر از اتومبیل ها هستند و سواری با آنها هم هیجان انگیزتر است. البته همین موتورسیکلت ها به قدری متنوعند که انتخاب یک مدل از میانشان کار دشواری است. نیم نگاهی به مدل های 2013 دلیلی برای این ادعاست. اما نگران نباشید در این جا مروری خواهیم داشت بر 10 موتورسیکلت از برترین موتورسیکلت های خوش قیمت 2013.

1- موتورسیکلت SUV
Yamaha Super Tenere
موتورسیکلتی با قابلیت های موتورسیکلت های آف رود و موتورسیکلت های تورینگ می خواهید؟ با یاماها سوپر تنر چطورید؟ تنر به شما این امکان را می دهد که به هر محیطی اعم از محیط های کوهستانی یا بیابانی پا گذاشته یا در شهر به گشت و گذار بپردازید. بی سبب نیست که تنر را SUV ( نیم شاسی بلند) دنیای موتورسیکلت ها می نامند. البته پارک کردن با آن بسیار راحت تر و هیجان سواری با آن دوچندان است. منبع تأمین نیروی دوقلویش 1199سی سی حجم دارد و 90 اسب بخار نیرو تولید می کند. یک جعبه دنده شش سرعته مسؤولیت انتقال نیرو را برعهده دارد. قیمت تنر در مقایسه با دیگر موتورسیکلت های این چنینی پایین تر است. 13900 دلار هزینه ای است که باید پرداخت تا از امکانات وسوسه برانگیز تنر برخوردار شد. با وجود آن که یکی از سنگین وزن ترین موتورسیکلت های این شاخه است سرعتش بسیار بالاست. در حقیقت وزن با سرنشین آن 261 کیلوگرم است. ارتفاع صندلی 845 میلی متر است. حالت های سواری مختلفی برای تنر در نظر گرفته شده. حالت D یاماها از دو نوع تنظیمات سود می جوید؛ حالت T که سواری تورینگ و عمومی را شامل می شود و حالت S که سواری اسپورت را به دنبال دارد. در حالت اسپورت موتورسیکلت برترین عملکرد ممکن را به اجرا می گذارد. این ویژگی ها را به قابلیت اطمینان یاماها بیفزایید و بدون لحظه ای درنگ به سراغ این مدل بروید.

2- رترو هرگز نمی میرد
Moto Guzzi V7 Racer
موتو گوتزی به پیشینه مسابقاتی اش روی آورده و مدل V7 را به روز کرده است. موتو گوتزی V7 ریسر، برداشتی مدرن از موتورسیکلت های مسابقه ای دهه 50 و 60 میلادی/ 30 و 40 شمسی است. طراحی دیدنی اش هر دوستدار موتورسیکلت کلاسیکی را از پا درمی آورد. نگران مدل های مدرن تر نباشید. تکنولوژی V7 ریسر از پس همه آنها برمی آید. یک موتور ارتقا یافته 744 سی سی V شکل دوقلو با فشار بیشتر و سیستم تزریق سوخت بر آن قرار گرفته، 50 اسب بخار نیرو و 58 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. جعبه دنده اش پنج سرعته است. V7 ریسر ارتقاء یافته، نیرو و گشتاور بیشتری تولید می کند و سوخت کمتری دارد. پلاک های کوچکی که بر بدنه قرار گرفته اند، تعدیل گر کوچک هوا، صندلی چرم و تکه چرم کوچک روی باک سوخت، آن را از دیگر موتورسیکلت های حاضر متمایز می کند. با این وجود قیمت پایه تنها 9990دلار است. وزن کل 179 کیلوگرم است. ابعادش به این ترتیب است؛ طول 2184، عرض800، ارتفاع 1112 و ارتفاع صندلی 805 میلی متر. ظرفیت باک سوخت 22 لیتر است.

3- این چاپرهای رویایی
Harley-Davidson Seventy-Two
برند هارلی دیوید سان مدت هاست که با زندگی عشق موتورسیکلت ها عجین شده است. این چاپرهای رویایی بیشتر تداعی گر هیپی های ساختارشکن هستند. این بار به سراغ نمونه ای می رویم که یادآور چاپرهای کوچک تر دهه 1970/ 1350 است. موتورسیکلت های نسبتاً کوچکی که سواری آسان ارمغان آنها بود. مدل Seventy-Two 2013 این نمونه زیباست که با رنگ آمیزی سفارشی Hard Candy حال و هوای دهه 1970/ 1350 را تمام و کمال به گاراژ منزل شما می آورد. رنگ آمیزی خیره کننده، فرم خاص باک سوخت، چرخ های کلاسیک، فرمان رو به پایین، اگزوز کرومی و لاستیک های دور سف ید از امتیازات Seventy-Two به حساب می آیند. هیچ مدل دیگری در این کلاس تا این حد عناصر کلاسیک و مدرن را درهم نیامیخته است. مهم تر این که قیمت 10699 دلاری اش آن را به یک هارلی دیویدسان دست یافتنی تبدیل کرده است. موتور نیرومند Evolution قدرت مانور فراوانی به آن بخشیده است. حجم موتور 1200 سی سی است، 99 نیوتن متر گشتاور( در دور موتور 3500 دور در دقیقه) تولید می کند و با هوا خنک می شود. موتور از سیستم سوخت الکترونیک سکوئنشال با تزریق سوخت پورتی استفاده می کند. طول 2270 میلی متر و ارتفاع صندلی 675 میلی متر است. کمترین ارتفاع بدنه موتورسیکلت از سطح زمین 119میلی متر است.

4- فاتح کلاسیک
Victory Judge
سال ها از زمانی که نام کمپانی ویکتوری را بر موتورسیکلتی دیده ایم می گذرد. با روی کار آمدن مدل 2013 Judge Victory بسیاری از طرفداران موتورسیکلت های کلاسیک به وجد آمدند. طراحی این مدل از اتومبیل های عضلانی کلاسیک الهام پذیرفته است. این اتفاق جاج را از دیگر موتورسیکلت ها متمایز می کند. چراغ گرد جلو توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. موتور دوقلوی V شکل کمپانی با حجم 1740 سی سی، نیروی 85 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر بر آن قرار گرفته و به جعبه دنده شش سرعته جفت شده است. موتور با هوا و روغن خنک می شود. سواری با جاج بسیار ساده است. هندلینگ بالا تأثیر بسزایی در این امر دارد. طراحی آن راننده را در بهترین وضعیت ممکن قرار می دهد. ارتفاع صندلی 658 میلی متر است. وزن خشک آن 300 کیلوگرم و طولش 2337 میلی متر است. از طرف دیگر هزینه خرید جاج تنها 14000 دلار است که در مقایسه با دیگر موتورسیکلت های این برند رقمی بسیار مناسب است.

5- تب ماجراجویی
Honda NC700x
مدت هاست که موتورسیکلت های ماجراجو به فروش چشمگیری در کشورهای آسیای و اروپایی دست یافته اند؛ اما مثل اینکه تب ماجراجویی به کشورهای آمریکایی هم سرایت کرده است. مدل NC700x را می توان با پرداخت مبلغی کمتر از 7000 دلار خرید( 6999دلار) . مصرف سوخت آن هم پایین است. موتور دوقلوی 670 سی سی آن 51 اسب بخار نیرو و 62 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. یک جعبه دنده شش سرعته به موتور جفت می شود. سیستم تعلیق آن به خوبی پرداخت شده و یک سواری متعادل ایجاد کرده است. فرم متفاوت بدنه علاوه بر جذابیت های ظاهری به قابلیت مانور بالای NC700X در معابر باریک و مکان های پر ترافیک شهری منجر شده است. NC700X در نگاه اول کم ارتفاع و کشیده به نظر می رسد. ارتفاع صندلی 831 میلی متر است. NC700X همچنین عملکرد قابل توجهی در پیست مسابقه به اجرا می گذارد. باک سوخت زیر صندلی موتورسوار جاسازی شده است. در نتیجه جایگاه معمول سوخت به یک فضا بار بزرگ اختصاص می یابد. در صورت تمایل موتورسیکلت به ترمز ای بی اس مجهز می شود. وزن کل با بار 241 کیلوگرم است. فراموش نکنید اگر مایل به انتخاب گزینه دو کلاچ هستید، توان خروجی 4 اسب بخار کاهش یافته و قیمت کل به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

6- یار دیرین
Suzuki SVF 650
سوزوکی همراه همیشگی موتورسیکلت سوارها بوده است. مطمئناً خیلی از عشق موتورها سواری را با سوزوکی فراگرفته اند. SVهای 1999/1378 از مدل هایی بودند که همه موتورسوارها اعم از مبتدی یا حرفه ای از آنها استفاده کرده اند. یک شخص مبتدی به راحتی می توانست آنها را هدایت کند و یک حرفه ای می توانست یک سواری بی نقص را با آنها تجربه کند. در سال 2013 روح SV در مدل SVF650 دمیده شد. موتور تزریق سوختی 645 سی سی SV دوقلو و Vشکل است و تا حد زیادی به موتور مدل گلادیوس شبیه است. این موتور 71 اسب بخار نیرو در دور موتور 8400 دور در دقیقه تولید می کند و یک جعبه دنده شش سرعته به موتور جفت می شود. اگرچه SV بر اساس استانداردهای جدید سنگین وزن است، وزن 203 کیلوگرمی آن بر سواری اش تأثیر چندانی نگذاشته است. چالاکی SV از شاسی تطبیق پذیر آن نشأت می گیرد. هندلینگ بالا امنیت موتورسیکلت را تضمین می بخشد. ترمزها در لحظه عمل می کنند و SV در چشم بر هم زدنی متوقف می شود. ارتفاع صندلی 785 میلی متر است. قیمت پایه هم 8000 دلار است.

7- سوار بر باد
BMW S 1000RR HP4
از آنجایی که قیمت پایه این مدل 19990دلار است ممکن است این سؤال مطرح شود که چطور به فهرست موتورسیکلت های خوش قیمت ما راه یافته است. پاسخ این سؤال کاملاً منطقی است. تکنولوژی های نهفته در این آلمانی خوش سیما در هیچ یک از موتورسیکلت های موجود با قیمت های سر به فلک کشیده پیدا نمی شود. دستاوردهای الکترونیکی S1000RR از قبیل سیستم کنترل کشش داینامیک در HP4 به کار گرفته شده است. این سیستم عملکردی استثنایی آمیخته با امنیتی بی نظیر به HP4 بخشیده است. ناگفته نماند که سیستم کنترل کشش داینامیک در این مدل ارتقا یافته و از تنظیماتی متفاوت بهره مند است. از برترین تکنولوژی های موجود در HP4 می توان به سیستم کنترل تعدیل داینامیک اشاره کرد. این سیستم از سیستم تعلیق نیمه فعالی تشکیل شده که موتورسیکلت را با استایل موتورسوار تطبیق می دهد. در صورتی که به تنظیمات اتوماتیک راغب نیستید می توانید سیستم تعلیق را در حین سواری و به صورت الکترونیکی تنظیم کنید. تکنولوژی تنها نقطه قوت HP4 نیست. پیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت آن را به سریع ترین موتورسیکلت موجود در بازار تبدیل کرده است. موتور چهار سیلندر خطی اش 193 اسب بخار نیرو و 112 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. یک جعبه دنده شش سرعته نیرو را به چرخ ها منتقل می کند. فریم آلومینیومی بدنه زیبایی خاصی به آن بخشیده است. چهار سواری برای HP4 در نظر گرفته شده است.

8- لاک پشت نینجا
Kawasaki Ninja 300
بعد از مدل جنجالی کاوازاکی نینجا 250R کمتر موتورسیکلتی به دل دوستداران موتورسیکلت نشست؛ یک موتورسیکلت نسبتاً کوچک که با وجود قیمت پایین عملکرد بالایی داشت و حس اسپورت سواری با آن تا مدت ها در خاطر هرموتور سواری می ماند. طراحی بدنه اش هم دی ان ای مدل های اسپورت را به همراه داشت. با چنین پیشینه درخشانی کاوازاکی نمونه جدید نینجا را با عنوان نینجا300 روی کار آورده تا مدل موفقیت آمیز دیگری را خلق کند. این موتورسیکلت جایگزین مدل 250R شده است. اگرچه در نامگذاری آن حرف R حذف شده اما لذت سواری اش اندک تغییری نکرده است. موتور 300 از تزریق مستقیم سود می جوید، شاسی اش ارتقا یافته، به کلاچ لغزنده مجهز شده و در صورت تمایل به ترمز ای بی اس هم مجهز می شود. بخش وسوسه برانگیز این مدل به موتور 296 سی سی اش مربوط می شود. این موتور 8 DOHC سوپاپه، 34/77 اسب بخار در دور موتور 11000 دور در دقیقه تولید می کند. گشتاور آن 23/66 نیوتن متر رقم خورده است. موتور به جعبه دنده 6 سرعته کلاچ تر جفت می شود. وزن خشک این مدل 164 کیلوگرم و مصرف سوختش 3/4 لیتر در 100 کیلومتر است. بیشینه سرعت 170/6 کیلومتر بر ساعت و شتاب گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 5/6 تا 6/41ثانیه برآورد شده است. قیمت پایه 4799دلار است.

9- اصیل زاده
Ducati Monster 696 Anniversary
دوکاتی مانستر 696 موتورسیکلتی است که بارها در فهرست های کوچک و بزرگ مجلات موتورسیکلت خوش درخشیده است. امسال دوکاتی بیست سالگی مدل مانستر را با روی کار آوردن نمونه های 696، 796 و Evo 1100 جشن گرفته است. مدل Anniversary 696 این رویداد پر اهمیت صنعت موتورسیکلت سازی را با پوشش سرخ رنگ، آینه های کلاسیک، فریم برنز، جزئیات طوسی رنگ و قطعات ترمز طلایی رنگ جشن می گیرد. در مقابل مکانیک مانستر، مدرن باقی مانده و موتور 80 اسب بخاری 696 سی سی و جعبه دنده شش سرعته مدل حاضر حفظ می شوند. موتور 80 اسب بخار نیرو در 9000 دور در دقیقه و 50 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 7750 دور در دقیقه تولید شده است. مدل های معمول 161 کیلوگرم و مدل های مجهز به ترمز ای بی اس 163 کیلوگرم وزن دارند. خروجی های اگزوز عملکرد بالا آوای آشنای اگزوز مانستر را تکرار می کند. تنظیمات حساب شده سیستم تعلیق گریپ و هندلینگ فوق العاده ای به 696 بخشیده است. تغییرات ایجاد شده بر سیستم ترمزامنیت آن را بالاتربرده است. اگرازطرفداران مانسترهستید این مدل یکی از بهترین گزینه های پیشنهادی ما به شماست. قیمت پایه 8795 دلار است.

10- موتورسیکلت الکتریکی
Zero S
15999 دلار بهایی است که از پرداخت آن پشیمان نخواهید شد. تعداد کمی از موتورسیکلت ها از نیروی محرکه الکتریکی استفاده می کنند؛ اما موتورسیکلت های زیرو از پیشروان این رویکرد هستند. مدل زیرواکس یو با 7695 دلار 68 کیلومتر را پشت سر می گذاشت. مدل قبلی اس با یک شارژ کامل مسیری برابر 183 کیلومتر را پشت سر می گذاشت. بیشینه سرعت آن 142 کیلومتر بر ساعت بود. با بهره گیری از یک پک باتری بزرگ تر 11/4 کیلوواتی، مدل جدید 221 کیلومتر را طی می کند. در تاریخ صنعت خودروسازی زیرواس بیشترین مسافت طی شده با یک شارژ کامل را دارد. بیشینه سرعت به 153 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است. حداکثر توان 54 اسب بخار در دور موتور 4300 دور در دقیقه و گشتاور 92 نیوتن متر است. بدین ترتیب می توان بسیاری از رفت و آمدهای روزمره را با استفاده از تنها یک شارژ کامل انجام داد. ناگفته نماند این موتور به زودی از سوخت گازوئیلی نیز به عنوان سوخت مکمل سود می جوید. ارتفاع صندلی 794 میلی متر است. مصرف سوخت آن 0/51 لیتر در 100 کیلومتر در شهر و 1 لیتر در 100 کیلومتر در بزرگراه است.

منبع مقاله: دانستنیها، شماره 80.